четвъртък, 30 юли 2015 г.

До остров Света Анастасия

Винаги ми е било любопитно да посетя този остров, защото съм слушала и чела различни неща и интересни истории за него. И така, тръгнахме сутринта от Поморие, където бяхме отседнали към Бургас, а времето беше слънчево и приятно за пътешествия.

На остров света Анастасия

До Морската гара в Бургас, от където тръгват корабчетата за острова ни отведе това малко автобусче със слънчев панел на покрива. Автобусчето тръгва от морската градина и по пътя за Морската гара качва непрекъснато туристи. Ако сте с автомобил можете да стигнете с него и паркирате в непосредствена близост до гарата.

Екоавтобус със слънчев панел ни превозва до Морска гара - Бургас

Морската гара в Бургас изглежда много добре, всичко е чистичко и новичко. Има уютна чакалня, в която успяхме да разгледаме и фотоизложба.

Морската гара в Бургас
Купихме си билети за отиване и връщане и ни обясниха, че кораба ще има престой около два часа на острова, за което време можеш да разгледаш всичките му забележителости. Нашият кораб се казваше "Анастасия", също като острова. Иначе има и други корабчета, които превозват туристи до острова, изглеждат доста атрактивни и са със запомнящи се имена - "Капитан Кук", "Есмералда" и др.

Кораба "Анастасия"

Качихме се на горната палуба на нашия кораб, за да се насладим на красивите гледки и морския бриз, но има и приятен салон в долната част на кораба, където предлагат и напитки.

На кораба
Като тръгна кораба си мислех, че ще ми прилошее от люлеенето, обаче нищо такова не се случи.  Ние, както и останалите пътници по време на пътуването правихме снимки, любувахме се на морето и така, неусетно след по-малко от 30 минути, вече видяхме очертанията на острова.
Към остров Света Анастасия
Остров света Анастасия

Света Анастасия е единственият обитаем остров по българското Черноморие и е с вулканичен произход. Сега на острова можете да посетите музея, църквата, има стаи за нощувка, малък плаж, както и ресторант с автентични бургаски ястия по стари рецепти и лекарна, предлагаща чудодейни билки и отвари. В резултат на бурите и морските вълни около острова са се появили интересни скални образувания, наречени Гъбата, Дракона, Вкамененият кораб и др.  Знакът с обърната котва на пристана, който се вижда по-долу означава, че плавателните средства нямат право да пускат котва тук. А това е така, защото има опасност да повредят електрическия кабел, който минава по морското дъно от Бургас до тук.

До пристана има малък плаж, а водата е кристално чиста.

Плажът на остров света Анастасия

Преди години островът се е казвал Болшевик, а каменна плоча е поставена в памет на избягалите от тук през 1925 година затворници - тяхната история е в основата на филм на Рангел Вълчанов. Повечето от тези хора са с нерадостна житейска съдба след бягството.

В миналото на острова е имало и манастир „Света Анастасия Лечителка”, който е бил опожаряван няколко пъти и нападан от пирати. Манастирът съществувал до 1923 година, когато е превърнат в затвор, в който са заточени комунисти и земеделци, а сега е превърнат в музей.

Малката островна църква носи името "Успение Богородично" и има красив иконостас, можете да влезете в нея, да си запалите свещичка или просто да постоите и останете насаме с мислите си.

Иконостасът в църквата "Успение Богородично"

Остров Света Анастасия е забулен в мистерия и за него се разказват стотици легенди. Една от тях гласи, че в миналото, когато на Света Анастасия имало манастир, пирати нападнали острова, за да намерят заровено златно съкровище. Монасите се затворили в островната църква и се помолили на Света Анастасия да ги избави от набезите. Тя чула молитвите им и изпратила страховита буря, която потопила пиратския кораб. Обаче историите за пиратското съкровище продължават до днес.
Сега на острова за атракция на туристите е направено място, където посетителите могат хвърлят монети и евентуално да събудят духът на съкровището, за което се вярва, че е още тук. Аз също пуснах монета, с надеждата да събудя това съкровище със звъна на моята паричка, но и за късмет.

Легендата за островното съкровище
Може пък вие да събудите духа на съкровището с монета...

Като всеки остров и на света Анастасия има островен фар, който бил изграден от френска компания в края на 19 век. Сега е военна територия и туристите не могат да влизат там.

Островният фар
Островът е привлекателно място и за редица културни прояви и концерти.

Ресторантът, където можете да хапнете бургаски специалитети

След като разгледахме основните забележителности се насочихме към местното кафене, така наречената Лекарна, където предлагат кафе, билки и билкови отвари, домашни сладки и домашна лимонада.

Вече сме в Лекарната на кафе и каничка домашна лимонада с много лед, мента и лимон

Взехме си кафе и ми се падна чудно късметче, една мисъл на Ърнест Хемингуей: "Светът е прекрасно място и си струва да се борим за него!". Точно в този момент си мислех нещо подобно, без да съм го формулирала толкова добре, както великия писател. Поръчахме си и каничка домашна лимонада, която ни сервираха с мноого лед и мента. Точно от това имахме нужда в този горещ юлски следобед!

Покрива на Лекарната
На покрива на Лекарната се отглеждат билки, които след това туристите отнасят със себе си или изпиват под формата на чай - много ми хареса това практично решение. Ободрени и освежени обиколихме отново острова, поседяхме и погледахме разбиващите се в скалите вълни, поизлежавахме се на удобни и мекички столове, после тръгнахме към пристана и забелязахме далекогледите, които можеш да ползваш, ако искаш да гледаш далеч зад хоризонта.

На връщане от остров света Анастасия

Двата часа на острова минаха бързо, на връщане се наслаждавахме отново на слънцето и морския бриз на палубата. Приказно хубаво място е този остров, има неповторимо очарование и си струва да бъде посетен. Аз бих се върнала там още следващото лято...

Още за българските острови в Черно море можете да прочетете тук.