вторник, 23 юли 2013 г.

Седемте рилски езера

За красотите на Седемте рилски езера съм чела в интернет, бях чувала и от хора, които са били по тези места, че езерата са много красиви, че водата е кристално чиста, че там ходят последователи на Дънов и въобще, че трябва да се посетят. Много се впечатлих от интересния разказ на една американка, която е била по тези места и още тогава си казах, че някой ден и аз ще го преживея това пътешествие.

Рилските езера

В разгара на лятото ние решихме да съчетаем СПА почивка в Сапарева баня с планинска разходка в Рила. Пристигнахме в град Сапарева баня, който се оказа много приятно и чисто градче. Поизлежавахме се край минералния басейн, пробвахме джакузито, разходихме се до гейзера в центъра на града и така заредени и отпочинали на следващия ден поехме към рилските езера през местността Паничище.

Горещия гейзер в Сапарева баня, който е единственият в България и Европа гейзер-фонтан с температура 103 ºС.
Пътят към Паничище е маркиран, има табели, но ако ги пропуснете, който и от местните хора да попитате ще ви упътят. Пътят с автомобил от Сапарева баня до Паничище е около 20 минути - тесен и доста опасен в някои участъци, осеян е с много завои, но пък разкрива невероятни панорамни гледки.

Лифта за езерата

От Паничище с лифта стигнахме до хижа Рилски езера, от там се отправихме към езшрата. Като слезеш от лифта, попадаш в един друг свят - много зелен, свеж, приказен...Вървяхме по пътя бавно, опитвайки се да се насладим на всеки уникален момент и гледка, спирахме за снимки.

Туристите могат да се разходят до езерата и на кон.
Езерата са седем на брой и всяко езеро има име: Долно езеро, Рибно езеро, Трилистника, Близнака, Бъбрека, Окото и Сълзата.

Седемте рилски езера са ледникови езера, водите на езерата се оттичат едно в друго и дават началото на р. Джерман. Харесах една легенда за тези места, според която преди хиляди години по тези места на Рила живеели мъж и жена великани. Те се обичали страшно много и своя дом и го украсявали с дребни тревички и цветя, почиствали заострените скали и се радвали на живота си. Домът им бил толкова привлекателен, слънчев и уютен, че очаровал всяко живо същество, а на любовта им се радвали всички стихии и целият свят. Един ден зли сили преминали покрай дома им, ядосали се, че съществува такова красиво място, завидели им и решили да унищожат всичко и да заличат любовта им. Започнали да пращат черни облаци и опустошителни ветрове. Страшни земетресения започнали да тресат земята, а мъжът великан бил готов на всичко, за да опази и отбранява земята си и своята съпруга. Защитавал яростно всяка тревичка, поточе или цвете, бранел своята любима и отбивал атаките на злите сили, но в тежка битка младият великан паднал убит. Доволни от постижението си злите стихии си тръгнали, оставяйки след себе си много руини и съсипана от скръб жена.

Мъката на младата вдовица била толкова голяма, че сълзите й бликали безспирно и се стичали по хребетите право в долчините. Образували се бистри езера, чистотата, на които поразявала всеки. Към мъката на младата жена били съпричастни всички живи твари, както и слънцето, и земята. Затова до ден днешен там слънцето грее ярко, а планината не спира да плаче. Затова от земята на Рила постоянно извират потоци...

Поглед от високо към хижа Рилски езера
Езерото Бъбрека
След преход от около час и половина стигнахме до езерото Бъбрека. По време на този преход минахме и през поляната, където дъновистите правят своя ежегоден танц паневритмия. Познахме я по спираловидните очетания с мънички камъчета, които предполагам очертават пътя по време на танца. Направихме кратка почивка край езерото Бъбрека, пийнахме вода от него, хапнахме, полежахме на тревичката и съзерцавахме удивени от красотата наоколо.

Прилича на бъбрек, нали?
След като починахме край Бъбрека се отправихме към възвишение, известно като Езерния връх, от което можете да се насладите на красиви гледки към всички езера. По пътя към върха минахме край езерото Окото, което е много, много красиво.

Езерото Окото, най-красивото от седемте. Поне за мен.

На върха

Седемте Рилски езера е трудно да се опишат само с малко текст и снимки, а аз се надявам да съм ви полезна с нещо и да събудя вашия интерес да ги посетите. Като цяло маршрута не е тежък, без бързане и с почивки край всяко езеро, обиколката на всичките езера отнема около четири часа. Ако решите да тръгнете по този маршрут имайте впредвид, че районът на Седемте рилски езера е защитена територия, забранено е паленето на огън, опъването на палатки, изхвърлянето на отпадъци и други дейности, които могат да нарушат екоравновесието, забранено е също така и къпането в езерата или реките. Мястото е доста посещавано от туристи от страната и чужбина и е необходимо да бъдем отговорни и да не нарушаваме тази природна хармония, за да й се наслаждаваме по-дълго време.

1. Чудесен пътепис! Наскоро преминах по описания маршрут и останах очарован.

Отговори
    1. Благодаря много, радвам се, че и вие сте останал очарован от този маршрут. Пожелавам ви още много чудни пътешествия из България!

Изтриване
  2. БРАВО!

Радвам се, че попаднах на този страхотен блог.
    Сайтът го открих в Google, когато търсех неща за клинария и останах приятно
    изненадана! Поздравления и успех с развитието на блога! Ще се радваме,
    ако разгледате и нашият проект, за повече кликнете ╰┈➤ ① тук