събота, 21 април 2018 г.

До хижа Коман

Районът около град Троян е изключително богат на природни забележителности. Именно заради това придобива все по-голяма популярност сред любителите на красива природа и необикновени места. След чудната разходка до водопад Скока край село Калейца продължихме към хижа Коман. Разстоянието е около 12 км по шосе, но пътят е в лошо състояние - ако сте с високо проходим автомобил обаче няма да е проблем. Ние с нашата градска кола карахме мноого внимателно и пътят ни отне доста време.

Пътят от село Калейца до хижа Коман е много живописен и преминава през малки махалички, гори, красиви поляни, които придават на това място особено очарование. Срещнахме и камиони с дърва, както и други коли, които пътуваха до някои от селските къщи и вили.

На път за хижа Коман

Хижа Коман се намира в местността Коман, в която по турско време се е произвеждал барут,  използван от участниците в Априлското въстание през 1876 г.

Като наближихме хижата видяхме многобройни стада с овце, които кротко си пасяха под жарките лъчи на априлското слънце. Оставихме колата и поехме по хълма, на върха на който се намира хижата.

На това място оставихме колата и поехме нагоре

За около 15-20 минути стигнахме в подножието й и видяхме в дворчето хижаря, който очакваше голяма група туристи. Поразговорихме се с човека, хапнахме, полежахме на полянката, направихме снимки.

Хижа Коман е невероятно място за почивка, защото е много тихо и спокойно място сред прекрасна природата. Самата хижа е на четири етажа, стаите са ремонтирани, има уютна механа с камина. Мястото определено ще ви хареса, подходящо е за деца и за възрастни, за разходка, за любителите на природата и на спокойствието.

На около 10 минути от хижа Коман се намира вертикалната пещера Цачкова дупка, дълбока около 50 метра. Предание разказва, че пещерата е наречена на местен момък, който бил хвърлен в нея от турците, защото го обвинили, че мъти водата на кадъните им, каквото и да означава това. Според друга местна легенда Цачко не е жертва, а точно обратното - бил хайдутин и хвърлял в бездната душманите, които тормозели хората от този район.

Други изходни места за достъп до хижа Коман са село Шипково (стига се за около 1 час пеша) и село Терзийско (2 часа). От връх Васильов също има маркирана пътека, по която се стига до хижа Коман за около 2 часа и половина.
Ако планирате по-продължителен престой по тези места можете да посетите и други интересни места в Троянския балкан – Беклемето, Зелениковския манастир, скита "Свети Никола", Троянския манастир, крепостта Сострасело Гумощник и др. Можете да избягате от града и да се потопите в спокойствие, очарование и неповторима природа. Ако добавите вкусната храна и автентичната атмосфера, получавате идеалната комбинация за неповторимо преживяване, прегърнати от зелените хълмове и баири на Балкана.